Proč je pastee bez sóji?

Soja byla svého času velmi módní potravinou především u vegetariánů, jelikož jako jedna z mála rostlinných zdrojů obsahuje všechny esenciální aminokyseliny a lze ji považovat za plnohodnotný zdroj bílkovin. Díky své nízké ceně se ale postupně stala oblíbenou surovinou u výrobců zcela běžných potravin. Začala se objevovat v různých formách jako izolované sojové proteiny nahrazující část masa v párcích, v různých tekutých náhražkách stravy nebo “výplňová” nefermentovaná hmota dalších potravin a v přípravcích jak na hubnutí, tak i pro sportovce. Ve výsledku ji konzumujeme více než asiaté, kde je sója domovskou plodinou.

Pro nás Evropany však není sója přirozenou potravinou a čím dál tím více osob jsou na ní alergičtí. Největším problémem je však přítomnost goitrogenů (možná spíše znáte pojem strumigeny), které potlačují správnou funkci štítné žlázy a tím vedou ke zhoršenému (zpomalenému) metabolismu, což může způsobovat pomalejší odbourávání a využití jak sacharidů,tak i tuků a může vést až k obezitě. Další problém je přítomnost fytoestrogenů, které napodobují naše skutečné hormony a tím pak jejich funkci blokují, to znamená třeba snížení reprodukční schopnosti. A v neposlední řadě obsah fytátů a antinutričních látek, které blokují vstřebávání a využití některých důležitých živin jako vápník, železo, zinek nebo třeba i hořčík.

Pokud chceme mít ze sóji přínos, neměla by být ve formě granulátu, sojového masa, či nápoje ze sojové mouky-dnes tak oblíbené v různých tekutých náhražkách stravy, ale měla by být fermentovaná (nakvašená). Zde pak výše popsané antinutriční látky mizí a sója se stává zdrojem bílkovin, probiotik a vitamínu K2. Fermentované formy sójy jsou miso, natto, tempeh a velmi kvalitní sojové omáčky. V našich končinách však sóju v drtivé většině používáme v nefermentované, tedy podstatně hůře stravitelné podobě se všemi jejími negativními dopady.

Jelikož zatím neumíme začlenit do Pastee fermentovanou verzi sóji, která má bez pochyby ve zdravém a pestrém jídelníčku svůj smysl a místo, rozhodli jsme se říci NE všem formám nefermentované sóji a to především kvůli vysokému obsahu nežádoucích antinutričních látek. Sóju tak v našich nutričních pastách Pastee nenajdete. Kvalitní výrobek není jen o tom co obsahuje, ale i o tom co v něm není :)

autorka článku: Ing. Hana Střítecká, DiS., Ph.D.
Nutriční terapeutka, chemická technoložka, vysokoškolská pedagožka, odborná asistentka UNOB