Proč omezit jednoduché cukry?

Nejprve je potřeba si uvědomit, že cukr je jedna z podskupin sacharidů, které naše tělo potřebuje. Je zdrojem energie, zejména pro mozkové buňky - ty svalové to zvládnou i z tuků. Avšak více než kde jinde zde platí, že všeho moc škodí, protože pokud máme větší příjem než výdej, tak se zbytek jednoduše uloží ve formě podkožního tuku, což není žádoucí, jak z estetického hlediska, tak především z toho zdravotního. Může nám pak kromě samotné obezity vyvolat třeba i diabetes II.typu, aterosklerózu a časem třeba i infarkt.

V závislosti na typu práce či fyzické aktivity a věku, by sacharidy měly tvořit nějakých 40-60% našeho denního energetického příjmu. Tedy asi 4g na 1kg tělesné hmotnosti. Ten jednoduchý cukr by pak měl být někde okolo 10% z těchto sacharidů. Což je v průměru do 6 kostek (5g/kostka) cukru na den ! Problém je, že sladká chuť je návyková a proto se cukr přidává do většiny potravin. Obecně lze říci, že cukr užíváme v mnohem větší míře než k životu potřebujeme. Spolu s nedostatkem pohybu je to jeden ze zásadních důvodů proč patříme mezi nejtlustší národy světa a to už od dětských let.

Dokonce i Světová zdravotnická organizace (WHO) nejprve vydala doporučení, že onoho navíc přidaného cukru by nemělo být více jak 10g/den a dnes už je to dokonce jen 5g/den! Na to sice začínají reagovat někteří výrobci potravin a snižují obsah přidaného cukru, bohužel pořád jich není dostatek a proto doporučuji číst etikety. Nějakou formu přidaného cukru potkáme od nápojů až po pečivo, tedy i ve výrobcích, kde byste ho vůbec nehledali. Ale pozor

přidaným cukrem není jen ten bílý prášek, ale všechny mono a di sacharidy jako med, javorový sirup, glukozo-fruktozový sirup a pod. Jejich nadbytek ve stravě je problém. Hovoříme o tzv. prázdných kaloriích. Prázdné kalorie dodají jen energii, ale žádné další živiny jako jsou třeba vitamíny nebo minerální látky.

Je zcela zbytečné cukr v jakékoli podobě do potravin přidávat. Mnohem lepší je naučit se využívat přirozeně se vyskytující cukry např. v ovoci, které pak dokáží potravinám sladkou chuť dodat a tedy uspokojit naše chuťové požadavky. Takové potraviny se pyšní výživovým tvrzením BEZ PŘIDANÉHO CUKRU. Vzhledem k nadbytku cukru obecně je však vhodné hledat potraviny, které “škrtí” i ty přirozeně se vyskytující cukry. Ty poznáme podle tvrzení SE SNÍŽENÝM OBSAHEM CUKRU, případně S NÍZKÝM OBSAHEM CUKRU. V těchto potravinách je pak jen 5g cukrů na 100g výrobku.

Nutriční pasty Pastee jsou BEZ PŘIDANÉHO CUKRU (vyjma verze Smart Energy, kde má cukr své opodstatnění vzhledem k zaměření výrobku) a dokonce i ten přirozeně se vyskytující jsme omezili jen na 6g na celý sáček v případě verze Active Food a dokonce jen na 2g v případě verze Low Carb.

autorka článku: Ing. Hana Střítecká, DiS., Ph.D.
Nutriční terapeutka, chemická technoložka, vysokoškolská pedagožka, odborná asistentka UNOB