Proč si hlídat množství bílkovin ve stravě?

Bílkoviny najdeme v našem těle úplně všude, jsou základními stavebními kameny našeho organismu, tvoří struktury tkání, enzymů, hormonů atd. V celkovém denním příjmu by nám teoreticky stačilo, aby byly kvalitní bílkoviny v 10 až 15%. (Tzn. cca 10-15g na 1 z 5 denních jídel). Pokud však chceme hubnout, budovat nebo udržovat zvýšenou svalovou hmotu či jsme v růstu (děti) nebo v rekonvalescenci, je vhodné jejich příjem zvýšit třeba až na 25 - 30% (což je 20-30 g na 1 z 5 denních jídel).

Není však bílkovina jako bílkovina, pro využitelnost je důležitý tzv. AMINOGRAM (obsah esenciálních-pro tělo zcela nezbytných aminokyselin). Důležitá je zejména tzv. limitní aminokyselina (tedy ta, které je v daném bílkovinném zdroji nejméně). Zde vždy vyhrají živočišné zdroje, nejen, že VŠECHNY živočišné zdroje (maso, syrovátka, vaječná bílkovina)

na rozdíl od rostlinných (zde to platí jen u některých) mají vždy plný aminogram, ale mají i vyšší obsah právě těch limitních aminokyselin a tedy pro stavbu i regeneraci fungují lépe. Aby stejně fungovaly i ty rostlinné, je potřeba je zkombinovat z více rostlinných zdrojů.

Nutriční pasty Pastee jsou s vysokým obsahem živočišných bílkovin. Třeba ve verzi Low Carb najdete v jednom sáčku 22 g, což odpovídá třeba 100g dobrého libového hovězího steaku, takže pokud chcete hubnout, či nabírat aktivní hmotu, je Pastee správná volba.

autorka článku: Ing. Hana Střítecká, DiS., Ph.D.
Nutriční terapeutka, chemická technoložka, vysokoškolská pedagožka, odborná asistentka UNOB