Význam Omega 3MK

Provedené výzkumy jednoznačně prokázaly pozitivní vliv n-3 mastných kyselin na řadu faktorů ovlivňující lidské zdraví – mají protizánětlivé účinky, udržují nízké hladiny krevních lipidů, podporují funkci mozku. Navíc jsou nenahraditelným pomocníkem v prevenci stále více se vyskytujících civilizačních onemocnění jako je cukrovka, rakovina, alergie aj. Nezastupitelný význam pak mají i pro aktivní sportovce, zejména pro svoji schopnost potlačovat záněty, a i usnadnění oxidace lipidů, a tím zvýšení citlivosti receptorů na inzulin aj. Bohužel patříme mezi národy s nejnižší konzumací ryb (necelých 6 kg na osobu, EU průměr cca 27 kg/os/rok) a ani semínka ještě nejsou běžnou součástí našich jídelníčků. Proto každý zdroj omega 3MK je pro nás prospěšný a žádoucí.

Omega-3 mastné kyseliny řadíme mezi tzv. polynenasycené mastné kyseliny – s dlouhým řetězcem (16–24 uhlíků), často označované anglickou zkratkou PUFA. Mezi nejvýznamnější kyseliny patří: ALA – 18:3 (n-3) – α-linolenová, obsažená v rostlinných zdrojích (nejvíce chia, lněné, semínko vlašské ořechy, řepkový olej) EPA – 20:5 (n-3) – kys. aeikosapentaenová a DHA - 22:6 (n-3) – kys. dokosahexaenová, které jsou obsaženy jen v rybách a mateřském mléce.

Ve skupině PUFA jsou ale i nenasycené mastné kyseliny typu omega 6(n-6) - zdrojem je např. slunečnicový olej, slunečnicová a dýňová semínka. Ty bohužel ve vyšším množství záněty spíše způsobí, než by je potlačily-takže pozor! Hledejte zdroje n3 a ne n6. V jídelníčku by poměr n-3 : n-6 měl být někde mezi 1:2 -1:5. Příjem čistých n-3 by měl být minimálně 250 mg živočišných (EPA a DHA) a kolem 2.000 mg rostlinné (ALA) na den.

Všechny verze nutričních past Pastee, jsou s vysokým obsahem Omega 3MK. V jednom sáčku najdete 1.250 mg rostlinné (ALA), což je více než 60% doporučené denní dávky. Pastee jako prevence civilizačních onemocnění.

autorka článku: Ing. Hana Střítecká, DiS., Ph.D.
Nutriční terapeutka, chemická technoložka, vysokoškolská pedagožka, odborná asistentka UNOB